تئاتر؛ کلان هنری است ارزشمند و سازنده!(بهره پایانی)

«رضا بردستانی»


حالا که باد موافق می وزد، بلم ها را به آب اندازید!

خبر موفقیت هنرمندان تئاتر استان در بیست و دومین جشنواره تئاتر منطقه ای –شهرکرد و راهیابی تئاتر «سه نخ آخر» به جشنواره تئاتر فجر آن هم پس از سال ها انتظار، خوشحال کننده بود و قابل پیش بینی ! یکی از ایرادات شیرینی که در سیزده ماه گذشته مدیر کل جوان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد همواره با خود یدک می کشید، تئاتری بودن ایشان و توجه بیشتر به این قشر هنری بود که اگرچه انتقاداتی نیز به این شیوه ی رفتاری وارد و جایز است اما این توجه پس از یک سال نشان داد بدون پشتوانه و سرمایه گذاری لازم نبوده است و اصحاب هنر ارزشمند تئاتر استان نیز قدردان این اقبال ویژه بوده اند و حالا دیگر استان یزد دارای شخصیتی فرا منطقه ای و کشوری در عرصه ی تئاتر می باشد.
نگارنده ضمن تبریک به تمامی جامعه ی زحمتکش و دوست داشتنی تئاتر استان و آرزوی موفقیت در تمامی مراحل برای هنرمندان هوشمند دارالعباده امید وار است این جهش خیره کننده در سال های آتی نیز تداوم و تعالی داشته باشد. حالا دیگر اصحاب و جامعه ی هنر تئاتر می توانند به پشتوانه ی حضور کشوری خود مطالبات منطقی خود را در بستری هنرمندانه درخواست نمایند: کارگاه های آموزشی با حضور اساتید به نام و خبره ی کشوری، سالن های متعدد و مجهز، حضور تئاترهای پایتخت با حضور هنرمندان طراز اول و نیز حضور تئاتر استان یزد در دیگر استان ها برای بر روی صحنه بردن کارهایی که حالا دیگر شناسنامه ی کشوری نیز دارا شده است از جمله ی این مطالبات می تواند لحاظ شود.
انجمن نمایش استان یزد و در رأس این انجمن مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان وظیفه دارند تا با ایجاد بستری مناسب برای حضور تمامی اقشار این هنر ارزنده و نیز تهیه ی سند و چشم انداز برای حد اقل پنج سال آینده افقی را فرا روی تئاتر استان بگشایند تا در سال های آتی ضمن حضور کارهایی زیبا و قوی که هیچ دغدغه ای برای حضور کشوری نداشته باشند شاهد سبک و سیاق هنری خاص که گویای حضور و ظهور هنرمندان کویر باشد نیز باشیم.
ضعف عمده در بین اهالی تئاترکه کما بیش بدان اذعان نیز شده است کمبود متن های بومی- منطقه ای است که این نقیصه راهکاری به جز حضور نویسندگان نمایشنامه نویس خبره ی استانی در این رشته و نیز حضور توأمان نویسندگان دیگر عرصه ها(داستان پژوهش و منتقدین)استان در کنار اهالی تئاتر ندارد. این که اهالی تئاتر در دایره ای بسته فقط دنیای اطراف خویش را ببینند و اجازه ی حضور هیچ کس را در این منطقه ندهند؛ کلان هنرِ ارزنده و اندیشه ساز تئاتر را دچار سکون و رخوت می نماید همانگونه که طی سالیان گذشته شاهد این رکود و در خود فرورفتگی تئاتر استان یزد بودیم و حال که این مسیر به برکت حضور مدیری هنر دوست و اهل تئاتر فراهم شده است بر اهالی تئاتر فرض مؤکّد است تا ضمن قدردانی از این همه پشتیبانی و تشویق خود نیز آستین همت را بالا زده قدم در عرصه ی پر تلاطم تئاتر گذارند که حاصل آن چیزی جز درخشش مجدد هنرمندان با استعداد و نیک اندیش یزدی نخواهد بود.
حالا که مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هر روز به میدان نقد کشیده می شود به این ایراد که تئاتری است و در این زمان که تئاتری از استان خود را تا مرحله ی کشوری رسانیده است بهترین زمان برای راه اندازی چرخ های تا دیروز زنگار گرفته ی تئاتر استان می باشد! شاید در سال های آتی نگاه و زمینه ی حضور به قدر و اندازه زمانه ی فعلی مهیا و در دسترس نباشد. دوران حاضر می تواند بهترین زمان برای اثبات و استحکام این هنر باشد به نحوی که جریان های مدیرتی آتی نتوانند با تفاوت و اختلاف دیدگاه به حرکت با شکوه تئاتر استان گزندی وارد نمایند پٌر واضح است هر مدیری شاید دوست نداشته باشد به اندازه ی عالیشوندی به تئاتر بها و مجال حضور بدهد و این وظیفه ی سنگین بر دوش بالانشینان انجمن تئاتر است که تحمیل شیرین تئاتر بر جامعه ی هنری استان را رنگی پایدار و همیشگی ببخشند.
اگرچه اینجانب در حوزه ی فرهنگ و پژوهش به فعالیت مشغول هستم اما اعتقاد تام دارم هنر تئاتر عرصه ی حضور همه جانبه ی تمامی هنرمندان و اقشار هنری است؛ موسیقی، نویسندگی، هنر های تجسمی و دیگر هنرهای مرتبط می توانند به این حرکت با شکوه و امیدوار کننده بیشترین کمک و یاری را برساند. در این زمینه نویسندگان از هر طیف و با هر زمینه ی فکری بیشترین سهم را در این بالندگی می توانند بر عهده گیرند و انجمن نمایش استان باید و صدالبته حتما این گروه را با راهکاری اندیشمندانه به صحنه ی تئاتر پیوند دهد. بازسازی تشکیلات مدیریتی تئاتر(از صدر تا ذیل!!!) لزوم ملایلزم به حساب می آید به گونه ای که شأن و شخصیتی فرامنطقه ای و کشوری به خود گرفته، همگان را بر ادامه ی این موفقیت ها مطمئن و امیدوار سازد.
تجهیز و راه اندازی سالن های ویژه و تخصصی برای تئاتر از جمله نیازهای سخت افزاری برای تئاتر است که امیدواریم مدیریت کلان استان به این مهم توجهی ویژه داشته باشند که به یاد داریم استاندار محترم یزد مهندس فلاح زاده نیز در مراسم اختتامیه تئاتر استانی بر این مهم تأکید ورزیدند و ادامه و پیگیری این مطالبات دیگر بر عهده ی قسمت های مدیریتی انجمن نمایش استان می باشد. کوتاه سخن این که تلاش سالانه ی انجمن نمایش استان یزد (تئاتر ی ها در افواه عامه) به ثمر نشسته است حال فارغ از تمامی «من»ها و «اسم»ها باید در یک حرکت هماهنگ و سنجیده تئاتر استان، راه چندین ساله ی خود را در یک نقشه و سند پنج ساله ترسیم نماید و افق های بلند و امیدوار کننده ی خود را معین نماید.
در کنار این امر حیاتی چون بستری فراهم آمده است و چون حمایت ها، بی دریغ انجام می پذیرد! هر گونه کوتاهی و کاهلی گناهی نابخشودنی است که سالیان آتی گریبان قدرناشناسان این عرصه را خواهد گرفت. میان داران این عرصه، خارج از گود نشسته ها، قهر کرده ها و دل زده های این جامعه باید در حرکتی الگویی، بار دیگر گرد یک صحنه جمع شوند و تئاتر را برای سالیان سال بیمه نمایند. متن هایی زیبا، بازی های هنرمندانه و کارگردانانی شناخته شده در یزد بوده و هستند که می توانند به این حرکت شتاب گرفته، سرعتی مضاعف ببخشند و توالی و تکرار را چاشنی موفقیت های تئاتر نمایند.
کلام پایانی این که در این زمانه که باد موافق می وزد بر اهالی تئاتر است تا بلم ها را به آب اندازند و خونی تازه به رگ های هنر ارزنده ی تئاتر بدوانند . برای تمامی تلاش گران عرصه های هنر، اندیشه و پژوهش روزهای خوش و آفتابی آرزومندیم/
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا